Zpět

Průzkum: Péče o motor auta a karbonové usazeniny

Velikost vzorku: Celkem N = 1027 respondentů ve věku 18 a více let, kteří využívají internet a jezdí, autem

Termín sběru dat: 20. 06. 2023 - 24. 06. 2023

Metoda sběru dat: CAWI (online dotazování)

Průzkum realizovala společnost MEDIAN SK, s.r.o.

Hlavní zjištění

  • S pojmem karbonové usazeniny se setkala více než polovina zkoumané cílové skupiny lidí starších 18 let, kteří využívají internet a pravidelně používají automobil. S pojmem se nesetkalo 47 % populace v rámci zkoumané cílové skupiny

  • Naprostá většina z těch, kterým je pojem karbonových usazenin znám, správně určila, že karbonové usazeniny vznikají v benzínovém nebo naftovém motoru.

  • 80 % z celkového počtu dotázaných v rámci zkoumané cílové skupiny správně označilo za místo vzniku karbonových usazenin motor. 14 % dotázaných neumělo na tuto otázku odpovědět.

  • Nadměrné karbonové usazeniny, které vznikají při spalování běžného paliva v motoru automobilů, mohou mít podle respondentů za následek zejména snížení výkonu motoru, nebo zvýšení emisí.

  • Dvě třetiny dotázaných v rámci zkoumané cílové skupiny deklarují, že vůz, který nejčastěji využívají pro osobní účely, má benzínový spalovací motor. Další třetina uvedla jako typ pohonu naftový spalovací motor a jedno procento uvedlo hybridní pohon (HEV). Více než polovina dotázaných v rámci zkoumané cílové skupiny deklaruje, že jejich automobil je starší než 10 let. Čtvrtina deklaruje stáří vozu od 6 do 10 let, pětina od 1 roku do 5 let a 3 % do jednoho roku.

  • Pro téměř polovinu populace z cílové skupiny je auto jen dopravním prostředkem. Téměř 30 % zastává neutrální postoj. Hlubší vztah ke svému automobilu mají výrazně častěji muži a mladí ve věku 18-24 let.

  • Za nejméně důležité v péči o automobil považují respondenti ze zkoumané cílové skupiny čištění interiéru a impregnaci plastů nebo péči o karoserii. Naopak za jednoznačně nejdůležitější považují pravidelnou péči o motor, tedy výměnu oleje a filtrů, ale také péči o pneumatiky, celkový servis dle doporučení výrobce a na 4. místě tankování kvalitního paliva.

  • Pro respondenty je hlavním důvodem péče o automobil zejména přání, aby jim auto co nejdéle sloužilo. Dalšími důvody jsou bezpečnost a částečně i vzhled. Jako hlavní důvod, pro který by se měli lidé starat o svůj vůz, by doporučili svým známým téměř výhradně ekonomické důvody a bezpečnost. Jen marginálně image nebo ekologičnost.